Wystawa emalii "Temperatura i Płomień"

Temperatura i Płomień

obrazy w technice emalii na blasze, obiekty ceramiczne 

Wystawa prac pedagogów, studentów i doktorantów Instytutu Sztuki,

Wydziału Artystycznego w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

8 - 30 maja 2017

Galeria Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gliwicach

Plac Inwalidów Wojennych 3, 44-100 Gliwice, tel./fax (32) 238 25 10

Wystawa Temperatura i Płomień to prezentacja prac w technice emalii artystycznej, studentów kierunku Malarstwo i Projekty Interdyscyplinarne. To także prezentacja prac studentów Pracowni Ceramiki Instytutu Sztuki, którzy przedstawią obiekty ceramiczne, natomiast studenci Studiów doktoranckich prezentują swoje dokonania w obu tych obszarach, tzn. w ceramice oraz w emalii artystycznej. 

Ceramika artystyczna.

Rozmowa, tak brzmiał temat zadania z jakim zmierzyli się studenci dr hab. Małgorzaty Skałuby – Krentowicz, prowadzącej Pracownię Ceramiki w Instytucie Sztuki w Cieszynie. Mając do dyspozycji glinę ceramiczną, wykorzystując swoje warsztatowe umiejętności oraz nabytą wiedzę technologiczną, studenci mieli wykonać ceramiczną formę naczyniową - imbryk, który często bywa świadkiem naszych rozmów przy stole. Rozmów bardzo szczerych, ale także rozmów bez sensu, rozmów coś rozpoczynających i takich, które kończą wszystko, rozmów cichych, ale bywa, że pełnych ognia, rozmów, które miały coś wyjaśnić i urwanych w pół. Imbryk − niemy świadek tych rozmów − został poddany przez studentów animizacji i przybrał w wielu przypadkach formy przejmujące i wzruszające, stając się ceramiczną formą unikatową. Zadanie to było pretekstem do refleksji nad relacjami, jakie zachodzą pomiędzy ludźmi oraz unikalnym związkiem człowieka z przedmiotem.

Emalia artystyczna na blasze stalowej

Prezentowane kompozycje malarskie są wykonane na podłożu blachy stalowej, szkliwionej i wypalanej w specjalnych piecach w temperaturze powyżej ośmiuset stopni, to współczesna forma tzw. emalii limuzyńskiej. Warsztat emalierski pozwala na uzyskanie oryginalnego, artystycznego efektu, niepowtarzalnego jako doświadczenie twórcze, zdeterminowanego technologią, którą można określić jako sztukę ognia. Szkliwo nanoszone na powierzchnię metodą natryskową lub za pomocą pędzli, wałków i innych narzędzi, którymi można uzyskać bogatą gradację tonów barwnych, zachowuje niezwykłą intensywność. Technologia emalii pozwala na wielokrotne nakładanie warstw, rysowanie, stosowanie szablonów, metody sitodruku i innych zabiegów nadających dziełom niepowtarzalny autorski charakter.

Studenci II Roku Malarstwa i Projektów Interdyscyplinarnych pod kierunkiem prof. Elżbiety Kuraj, dr hab. Krzysztofa Dadaka i doktorantki mgr Jolanty Knapek, podjęli realizację własnych tematów na warsztatach we Frydlancie n/Ostravici w Czechach, w Pracowni Emalii Artystycznej.

UCZESTNICY WYSTAWY

studenci Pracowni Ceramiki 

Angelika Kubicz,Teresa Chrzanowska, Natalia Dmoch, Marta Frąckowiak, Małgorzata Szram, Katarzyna Ciba, Agnieszka Kuźnik, Michalina

Chwastek, Justyna Jurek, Inês Nunes, Renato Duarte, Natalia Bubiak, Jakub Dobrucki, Agata Swadźba

studenci II Roku kierunku Malarstwo i Projekty Interdyscyplinarne 

Karolina Grzesica, Magdalena Malinowska, Anna Czarnota, Marcjanna Wysocka, Malwina Wołąkiewicz, Krzysztof Musiał 

studenci Studiów Doktoranckich w Instytucie Sztuki UŚ

Aleksandra Firlińska, Joanna Knapek, Jolanta Knapek, Artur Janasik, Magdalena Szadkowska, Krzysztof Wilde 

pedagodzy

prof. Elżbieta Kura,j dr hab. Małgorzata Skałuba-Krentowicz, dr hab. Krzysztof Dadak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
do góry